“A picture is worth than a thousand words”

Friday, October 17, 2014

SENI MEREKA HIAS MAKANAN

Hiasan atau Garnis adalah penghias hidangan , Potongan kecil makanan yang digunakan sebagai hiasan atau dapat didefinisikan sebagai makanan atau bahagian dari makanan yang ditampilkan sedemikian rupa untuk meningkatkan penampilan makanan yang disajikan.  Umumnya, garnis harus menggunakan bahan yang dapat dimakan dan harus menjadi bahagian integral dari makanan sehingga garnis tidak akan tersisa di atas piring hidangan.

Garnis tidak perlu memerlukan peralatan khusus, hanya alat-alat sederhana yang diperlukan, misalnya: pisau runcing dan tajam untuk mengupas, pisau bergerigi untuk roti dan tomato, dan pengupas buah-buahan dan sayuran.

Membuat garnish, atau hiasan masakan sangatlah penting, karena dengan adanya hiasan pada makanan tersebut, akan mencantikkan penampilan hidangan.  Hiasan makanan ini biasanya untuk hidangan di meja makan pengantin atau hidangan makanan di hotel-hotel.  Adapun bahan yang bisa kita gunakan seperti buah- buahan maupun sayuran kerana ia mudah disediakan dan yang diperlukan hanya kreativiti penciptanya.   Sebab pentingnya suatu garnish, Para tukang masak, atau chef selalu meluangkan waktunya untuk belajar, yang mana kebolehan untuk menghias masakan ini sebenarnya boleh dipelajari oleh setiap orang termasuk anda.

Garnis mestilah berkaraktor. Berikut antara ciri-ciri yang semestinya ada dalam penciptaan Garnis:
1.   Sederhana, alami, dan segar dalam penampilan.
2.   Tekstur dan ukuran sesuai untuk makanan.
3.   Beraroma.
4.   Disusun sedemikian rupa untuk meningkatkan kualiti makanan.
5.   Dapat ditaburkan atau ditempatkan pada bahagian tertentu.
6.   Harmonis. Warna seharusnya tidak bercelaru.

Berikut adalah contoh reka hias makanan yang dihasilkan dari buah-buahan, sayur-sayuran dan bahan makanan lain. Nampak mudah tapi mencabar!









Tembikai, pangkal nanas, keledek merah.


Cili, bunga kobis, keledek



Makaroni dan pasta.



Daun sawi, kacang bende, cili besar, kentang,
 kacang pis. lobak merah, tomato, sengkuang,
batang saderi dan cili benggala.

No comments:

Post a Comment