“A picture is worth than a thousand words”

Tuesday, September 16, 2014

SENI PASIR

SENI KREATIF DENGAN PASIR

Istana Pasir ialah suatu seni binaan dengan menggunakan pasir yang umumnya berbentuk bangunan misalnya istana. Bahan utama yang digunakan adalah pasir dan air, selalunya kegiatan ini dilakukan di pantai.

Membuat bangunan daripada pasir umumnya dilakukan oleh kanak-kanak dengan menggunakan baldi dan penyodok. Tetapi orang dewasa sering kali terlibat dalam peraduan membina istana pasir. Sering kali hasil pembinaan berbentuk bangunan yang besar dan kompleks. Bahan lainnya yang digunakan dalam kegiatan seperti ini adalah Air Batu dan salji.



















Seni Pahatan Pasir 































Seni Pasir
Pasir sebagai bentuk seni telah menjadi sangat popular pada tahun-tahun kebelakangan ini, terutamanya di kawasan pantai pantai. Beratus-ratus pertandingan tahunan yang diadakan di seluruh dunia. Teknik boleh agak canggih, dan memecah rekod pencapaian telah dicatatkan dalam Guinness World Records. Kadang-kadang pertandingan yang diadakan sebagai acara promosi pengiklanan.

Seni pasir adalah amalan pemodelan pasir ke dalam bentuk seni , seperti memberus gigi pasir, pasir arca, sandpainting, atau botol pasir . Konsep Seni Pasir sedang berkembang pesat dan Artis baru terus mewujudkan peluang baru dalam seni bentuk. Salah satu daripada Artis itu Andres Amador , berasal San Francisco yang merupakan seorang artis yang pakar dalam seni tanah sementara di kawasan pantai berpasir.









No comments:

Post a Comment