“A picture is worth than a thousand words”

Friday, October 17, 2014

'DOODLE ART'

‘Doodle’  adalah satu lukisan unfocused atau tidak sedarkan diri .  Doodle mengikut fahaman saya tidak ubah seperti corat-coret. Di kala kita bersendirian atau melamun kadangkala terhasil corat-coret yang tidak disengajakan atau tidak dirancang.  Mencoret merupakan hal paling mudah di lakukan, dengan media untuk menulis, seperti kertas, pen dan pencil, kita dapat menghasilkan sebuah coretan.  

Contoh stereotaip doodling terdapat dalam buku nota sekolah, di atas meja bilik darjah ketika pelajar berkhayal atau kehilangan minat dalam kelas. Contoh umum lain doodling dihasilkan semasa perbualan telefon lama jika pen dan kertas boleh didapati. Jenis popular doodle termasuk versi kartun guru atau sahabat di sebuah sekolah, TV terkenal atau watak-watak komik, mencipta makhluk fiksyen, landskap, bentuk geometri, corak dan tekstur.

Kegiatan "mencoret" seperti ini juga sering disebut dengan ‘doodling’. Doodle Art sendiri adalah suatu gaya menggambar dengan cara mencoret, kelihatan  abstract, ada yang tidak bermakna dan ada juga tidak yang bermakna. Terkadang karya yang dihasilkan tidak memiliki maksud namun terlihat unik dan menarik.  Sebuah karya doodle biasanya adalah ekspresi atau luahan perasaan si pembuatnya.  Apa yang dilakar atau dicoret lahir terus dari naluri hati pelukis itu yang kadangkala lahir tanpa disedari oleh fikiran kita. 

‘Doodle art’ kadang mampu menenangkan hati si pembuatnya. Semakin di buat dengan sepenuh jiwa dan perasaan, karya yang dihasilkan semakin menarik, unik dan mempunyai makna mendalam.  Oleh itu karya doodle tidak sekadar jadi hobi corat-coret, tapi juga mempunyai kedalaman makna dan gaya. ‘Doodle art’ juga memiliki sejarahnya. Tahukah anda sejarah lukisan terdapat digua-dua batu zaman dahulu.  Ini merupakan salah satu gaya doodle art tertua, bahkan sebelum orang mengenal tulisan, dimana doodling dijadikan alat untuk menceritakan sebuah kisah atau peristiwa masa itu yang boleh dihaati turun temurun hingga melakar sejarahnya sendiri.

 Lukisan tertua 12,000 tahun di kaki bukit pegunungan Vindhya, India.

Lukisan  zaman kuno di Gua Magura, Bulgaria.









Doodle art adalah sarana berkarya dan berkreativiti dengan cara paling mudah, murah lagi meriah. Tidak perlu kertas khusus seperti kanvas, di atas surat khabar atau cebisan kertas sekalipun boleh dilakukan. Semua kembali ke pembuat doodle art itu sendiri dalam memilih peralatan dan gaya doodling yang selesa bagi dirinya.

Kini gaya doodle art ini banyak di pakai sebagai salah satu elemen dalam reka bentuk  grafik.  Doodle art biarpun ringkas, selamba dan santai namun hasilnya sangat terkesan 

dan bermakna. 

Bagi yang ingin mencuba, mari kita lihat video ini.


No comments:

Post a Comment